kirjailijan häiriöklinikka eli kirjailija Kirsti Ellilä kommentoi toisaalla:

"Suuri julkisuus ei välttämättä edesauta kirjan myyntiä niin paljon kuin ylivirittyneissä odotuksissa. Muistakaapa vain Pääministerin morsianta. Muitakin esimerkkejä on."

Pääministerin morsianta on ennenkin tarjottu mulle esimerkkinä kirjasta, joka ei myynyt suuresta markkinointikampanjasta huolimatta. Musta se on täysin kelvoton esimerkki.

Pääministerin morsian sai ensinnäkin lähes yksinomaan negatiivista julkisuutta. En minä muista sitä markkinoidun kovin näkyvästi tai innovatiivisesti: se sai palstamillimetrejä sisältönsä takia. Sisältö puolestaan oli varastettu valtakunnan johtohahmon yksityisestä kirjeenvaihdosta, ja siten ostajat todennäköisesti kokivat loukkaavansa pääministeriä. Susan Ruusunen (oon unohtanut hänen ex-sukunimensä, onnea hänelle siitä!) tuntui haluavan hyötyä toisen ihmisen ansioilla. En edes muista kirjoittiko hän kirjan itse vai antoiko vain tekstiviestit käyttöön. Julkisuudessa hän oli muutenkin kahden vaiheilla, pitääkö edes itse kirjastaan. Way to go!

Lisäksi Pääministerin morsiamen olennaiset osat julkaistiin lehdissä, joista ne saattoi ostaa halvalla ja paljon huomaamattomammin. Kuka haluaisi omalla naamallaan sitä kirjaa ostaa?

Vielä lisäksi, en ole nähnyt edes virallisia myyntilukuja kirjasta. Kun tästä aiemmin oli puhe, linkitettiin vain Akateemisen ja Suomalaisen kirjakaupan lukuja koskeva uutinen, jossa sanottiin kirjaa myydyn muutamia kappaleita. No, onko se nyt joku ylläri, Akateemisen asiakaskunnan huomioiden? Mutta paljonko myytiin Prismassa, Citymarketissa, Kirjatorilla ja nettikaupoissa?

Pääministerin morsian ei myöskään ole romaani. Mä lähtisin vertaamaan kirjoja keskenään vain lajityypin sisällä, jotta myyntilukuodotukset tahi markkinointitapaodotukset olisivat jossain linjassa toisiinsa.

Eli eli, mielestäni tein aika selvää tästä esimerkistä! Jos löytyy niitä mainittuja muita esimerkkejä... Hyvistä romaaneista, joiden markkinointiin on panostettu ja jotka silti ovat myyneet heikosti, niitä saa erittäin mielellään osoittaa!

Mun on kamalan vaikea näin kylmiltään uskoa, että markkinointikampanja hyvälle romaanille ei nostaisi sen myyntilukuja keskiverrosta. Jos näin, on tosi mielenkiintoista pohtia, mikä meni pieleen.