Mieheni mailasi ajatelleensa, että tämä uutinen Gummeruksen kirjoittajakoulun tuloksista kiinnostaisi minua.

Kiinnostihan se, koska Gummerus viime viikolla ilmoitti, ettei heitä esikoisromaanini kiinnosta ja arvelinkin kirjoittajakoulun olevan siihen osasyynä. Heillä on esikoisia omastakin takaa ihan riittävästi.

Uutisessa oli muutakin mielenkiintoista, sillä kirjailija, koulun opettaja Tero Liukkonen kertoo, että esikoiskirjailijat ovat nykyisin harvoin nuoria. Koulun uudelle lukuvuodellekin aiotaan ottaa yli kolmekymppisiä. Siispä minä 28-vuotiaana esikoiskirjailijana olen kirjailijaksi nuori! Mahtava uutinen! Vaikkakin tulen olemaan 29, kun esikoiseni ilmestyy, olen silti nuori!

Liukkonen sanoo myös sanatarkasti näin: "Jotta kirjoittaja yltäisi kirjailijaksi, hänellä siis täytyy olla sisäistä paloa ja omaa sanottavaa. Myös laaja humanistinen sivistys olisi hyväksi." Jahas. Tämä on ilmeisesti joku kirjailijan prototyyppi, johon minä ainakaan en täsmää. Vai onko mulla sanottavaa, sisäistä paloa ja laajaa sivistystä huomaamattani?

P.S. Onneksi Arktinen Banaani tykkää musta vaikka olisin palamaton ja sivistymätön.