Alkakoon tämä päivä pienellä Dam-muistelulla! Aiemman postauksen tiimoilta näet Harri yltyi moittimaan esiintymistäni Aamulehdessä.

"Mutta tällainen kitsensä tyrkyttäminen on aivan samaa kuin ilotyttöjen ikkunassa seisominen eri maiden ilotaloissa."

Kerttu puolestaan otti kantaa minun puolestani:

"Artikkeli on hyvä ja edustaa kirjailijaa juuri siinä Bridget Jones -hengessä, mitä kirjojen lukijakuntaan kaiketi halutaankin. Jutun on kirjoittanut toimittaja, ei Henna Helmi ja näkökulma on valittu kepeäksi varmastikin tarkoituksella. Vuoden tietokirjailijan haastattelu lienisi hyvin erilainen, samaten sen punaisten lyhtyjen alla keikistelevän seksityöläisen."

Kävin vastikään itse Amsterdamin Punaisten lyhtyjen alueella. Tuntuu loukkaavalta verrata ylityrkkyä kirjailijanalkua niihin naisparkoihin, jotka ansaitsivat elantoaan siellä ikkunoissa - loukkaavalta heitä kohtaan siis. Heillä on mitä luultavimmin takana rajuja elämänkohtaloita, väkivaltaa, köyhyyttä ja valinnanvapauden puutetta, joka on ajanut tälle elämänpolulle. Meille, siis mulle ja hyvälle ystävälleni Annalle, päivänvalossa tapahtunut läpikulku Punaisten lyhtyjen alueelta oli ikävä ja ahdistava kokemus.

Mulla on kaikki hyvin. Tämä kirjailijanura on elämänikäinen unelma, jota edistän parhaaksi kokemini keinoin. Jos se ei onnistukaan, tulipahan koitettua!

Toivon, totta hemmetissä, että myyn ziljoona kirjaa ja saan hankkia elantoni kirjailijana. Toivon, että jokainen tämän tekstin lukija ostaa Veljen vaimon ja sitten Juuret ja sitten Kotiinpaluun ja sitten Sallan (toim. huom. Veljen vaimoa lukuunottamatta nämä ovat romaanien työnimiä eikä niitä kannata etsiä kirjakaupasta edes viiden vuoden päästä, ilman eri ilmoitusta). Mutta jos ei kukaan ostakaan - tai ainakaan ziljoona ei osta, ei edes tuhat - niin mulla on käyttökelpoinen koulutus terveydenhuollossa. Palaan sitten päivätyöhön (mulla ei siis ole vakipaikkaa, mutta alallani on kyllä tarjolla töitä).

No niin. Mun mielestä tuo Harrin esittämä vertauskuva vaan ei ole kovin osuva.

Sen sijaan tuo tahaton, hänen kirjoitusvirheensä tuottama vertauskuva "kitsensä" onkin paljon osuvampi. Mä olen varmasti aika kitsch! :D