Siis mä oon vähän miettinyt. Kun aika moni on sanonut mulle, että olen hyvä kirjoittaja. Niin oon miettinyt, että millainen se hyvä kirjoittaja on - eli mitä se tarkoittaa - ja kuka mun mielestä sitten on hyvä kirjoittaja.

Ensimmäisenä mulle tuli mieleen hyvistä kirjoittajista Hanna Jensen, joka kirjoitti ennen Iltalehteen ja nykyisin muistaakseni ainakin Oliviaan. Luin Iltalehdestä Jensenin kolumnit uskollisesti. Sunnuntaisuomalaisen Jouko Juutilainen on myös hyvä kirjoittaja, luen aina hänen juttunsa. Ja sitten se, joka kirjoittaa Seuraan (anopille tulee se) - Outi Popp, ehkä?

Kuten huomaa, mun mielestä "hyvä kirjoittaja" ei kuvaa kovinkaan hyvin kirjailijaa. Teksti on sekä sanoja että sisältöä, ja kirjoittaja viittaa pelkkiin sanoihin. "Hyvä kirjoittaja" ei välttämättä osaa luoda tekstiin sisältöä, sanomaa, tarinaa tai ihmistä, mutta osaa kyllä panna hyviä sanoja peräkkäin ja luoda kauniita lauseita.

En tarkoita, etteivätkö Jensen, Juutilainen ja Popp olisi hyviä kirjailijoita. En minä tiedä ovatko, en tiedä ovatko kirjailleet enkä ainakaan ole lukenut heidän kirjojaan. Mutta ainakin heidän kirjoittajantaitonsa tulevat esiin kolumneissaan.

Itse asiassa huomaan, että on harvoja kirjailijoita, joilta olen lukenut useampia kuin kaksi teosta. Itse asiassa ei tule mieleen... yhtään. Pelkkiä toimittajia vaan.

Muistan, kun Arja-tätini totesi minulle noin kymmenvuotiaana, että minusta tulisi hyvä toimittaja, kun tykkään niin kirjoittamisesta. Muistan vieläkin ne kamalat vilunväreet, jotka sain. Sanoin, että musta ei tule toimittajaa, koska en halua kirjoittaa pakosta! Haluan kirjoittaa huvikseni. Hah! Kuka kirjailija kirjoittaa huvikseen, kysyn vaan?

Nyt mä muistan. Olen lukenut kahta useampia teoksia Helen Fieldingiltä, Sophie Kinsellalta, Alex Garlandilta, Ben Eltonilta ja John Irvingilta. Ehkä on muitakin. Pitäisi konsultoida kirjahyllyä, mutta sinne on niin monta metriä ja mun surffailut on just kesken.

Pointti oli se, että mä en oikein tiedä mitä ajatella, kun kehutaan hyväksi kirjoittajaksi. Luultavasti he kuitenkin he tarkoittavat muuta kuin ajattelen.

P.S. Henning Mankel tuli just mieleen. Ja Jane Green. Anna-Leena Härkönen ja Juha Itkonen. No niin, oli niitä siis muutama.