Salla kirjoitti toisaalla:

"Mun mielestä sun kannattaisi lukea Laura Saaren kirja Tyyppiteoria ja kommentoida sitä täällä. Se kuulostaisi melko samanhenkiseltä kirjalta tulevan esikoisesi kanssa . . ."

Ensinnäkin kiitti vinkistä, enpäs ole kirjasta tahi kirjailijasta kuullut. Sama muuten koskee muitakin Kariston viihdekirjoja - niiden markkinointi ei ole tavoittanut mua lainkaan. En tiedä mitä siellä tehdään väärin, vai olenko mä väärä ihminen, mutta näin vain on.

Luin Hömpän helmistä introa Tyyppiteoriasta sekä katkelmaa kirjasta. Suomalaista chick litiä! Pitää tsekata!

Mutta mutta mutta mutta. Ei se ole Veljen vaimo. Veljen vaimo ei oikeastaan ole ollenkaan chick litiä. Mä oon aika hömppä itse, mutta kirja on... jotain muuta.

Mulla on ihan kamalia vaikeuksia löytää sille hyvää genreä. Ehkä ei ole sopivaa genreä? Se on ilman muuta viihdekirja mutta se ei kuitenkaan ole kevyt. Haluaisin panna sen samaan sarjaan kuin elokuvan Lainakengissä: kevyt ja jouheva seurata, mutta pinnan alla on paljon muutakin, raskaampia asioita. Tiedätteks, Toni Colette ja Cameron Diaz, kenkävarastot - mutta lukivaikeudet, elämänmuutokset, bipolaarinen äiti?

Odotan aivan älyttömästi, että Veljen vaimo tulee saataville, koska haluaisin kamalasti puhua siitä kaikkien kanssa. Haluaisin, että joku sanoo, mitä se on!

Syksyllä tulee saataville ensimmäinen luku lukunäytteenä. Sitten voi jo vähän sanoa, miltä se kuulostaa. Mutta ensimmäisestä luvustahan se toisaalta vasta alkaa...

P.S. Bongasin vielä jotain Tyyppiteorian arvostelusta.

"Tosin viihdekirjallisuuden arvostuksesta Suomessa kertoo omaa kieltään se, että Laura Saari on taiteilijanimi, jonka taakse kätkeytyvä kirjallisuuden moniottelija pelkää julkisen arvostuksen ja työmahdollisuuksien menettämistä, jos julkaisisi 'hömppää' omalla nimellään."

Tule Laura kaapista! Tarjoan sulle Cosmon syysterassilla! Yhdessä olemme vahvempia!