Mainitsemieni 3200 euron laskujen innoittamana olen pohdiskellut ja etsiskellyt rahahanoja kirjailijalle. Olen löytänyt ja omalla kohdallani pureksinut seuraavia:

1. Apurahat. Niiden hakuaika on aikaisintaan syyskuussa ja - jos nyt oikein käsitän - niitä tulee maksuun vuodenvaihteessa. Apurahoja voi hakea ilmeisesti kuka vaan, mutta mistä minä tiedän myönnetäänkö niitä etenkään, jos esikoinen ei ole vielä kaupan hyllyssä (vaikka nyt kustannusohjelmassa jo onkin).

2. Kirjoittaminen. Lehtijuttuja, kolumneja, eroottisia novelleja. Regina-lehti ihan antaa ohjeet, miten novelli kirjoitetaan. Joltain keskustelupalstalta löytyi sivistynyt arvio, että maksetaan 10 euroa per liuska ja niinikään sivistynyt arvio, että kirjoittajalta menee noin tunti per liuska (ihan synkassa oman arvioni kanssa tuo). Eli kympin tuntipalkka. Kuulostaa siltä, että parempaankin pitäisi pystyä, jotta hommassa olisi järkeä. Taidan etupäässä etsiskellä kolumnipaikkaa, tai muuta siltä genreltä.

3. Muut työt. Varmasti varteenotettava vaihtoehto useimmille ihmisille. Mut mulla on jo muu työ, kotiäitiys, niin kolmas työ rinnalle ei oikein mitenkään nappaisi. Niille kirjailijoille minä nostan hattua, jotka kirjoittavat jatkuvasti työn ohella! Kyllä se keskittymistä vaatii. Mä kirjoitin Veljen vaimoa työn ohella todella vähän. Ei vaan pystynyt jakautumaan.

Kaiken kaikkiaan musta on ihan hemmetin surkeeta (pahoittelen kirosanoja), että kirjailijan on Suomessa niin vaikea ansaita elantonsa. Kyllähän nyt, hitto soikoon (pahoittelen kirosanoja), pitäisi rehellisellä työllä pystyä elämään tavallista elämäänsä eikä jatkuvalla katkolla vuosi kerrallaan apurahan turvin. Tulee ihan sellainen olo kuin eläisi sosiaalituella - eihän se niin ole, mutta kun yrittäjäperheestä olen ja yrittäjänä ehdin pitkään toimia, niin kyllä sitä toimeentulonsa haluaa itse ansaita.

Summa summarum: Haen toiveikkaana kirjoitustöitä sekä apurahoja sitten kun niitä voi hakea ja odotan mielenkiinnolla lopputulosta. Pitäähän ne lapset jollain ruokkia.

Toistaiseksi harkitsen edelleen kannettavan tai jonkin muun 3200 euron arvoisen tavaran myymistä.

Pieni mitätön ongelma: emme omista mitään sellaista. Hmm...