Mieheni vinkkasi mulle eilen kirjailija Riku Korhosen kolumnin Helsingin Sanomista. Puolisoni saatesanat jutulle olivat: "Satiiri on vaikeaa. Ihan hyvä yritys, mutta vähän väkisin väännetty."

Korhonen siis ehdottelee kolumnissaan mainoslauseita kirjailijoille Mäkkärin tyyliin.

I'm lovin' it!

Ensinnäkin musta juttu on kivan naseva ja innovatiivinen verrattuna viime kerralla lukemaani - äh, puhutaan totta - viime kerralla aloittamaani Korhosen kolumniin. Se alkoi näin:

"Toukokuun puolivälissä HS:n kulttuurisivuilla arvosteltiin Mitä Houellebecq tarkoittaa? -esseekokoelma. Siinä yhdeksän kotimaista kirjoittajaa esittelee käsityksiään ranskalaisen Michel Houellebecqin kirjallisesta tuotannosta..."

Haukottelin ja klikkasin jotain muuta otsikkoa. Sorry tässä vaiheessa kaikille esseiden ja Houellebecqin ystäville, mutta minua vaan ei kiinnosta. Ei vissiin kovin monia muitakaan, sillä Houellebecq-kolumnia ei ollut suositellut yksikään Facebookin käyttäjä, kun taas tätä uusinta on jo nyt suositellut 91 käyttäjää.

Mut siis, mun mielestä tämä eilinen Riku Korhosen juttu kirjailijan markkinoinnista oli ihan hyvä ja kiva. Mutku. Mun mielestä se oli piristävää innovaatiota, kiva pelinavaus, joka on sellaisenaan vähän hölmö, niin kuin hyvät ideat usein aluksi ovat, mutta jota voisi lähteä kehittelemään. Se oli boksin ulkopuolista ajattelua, jota kaikki alat tarvitsevat! Vaan kun Korhonen varmaankaan ei tarkoittanut sitä sellaisena, vaan ihanhirveenkyynisenä kannanottona muun muassa allekirjoittaneen markkinointi-intoon.

En ole ihan varma, kumpi meistä nyt on enemmän tyhmä - luultavasti ollaan molemmat ainakin vähän...

Mitä opimme tästä: Kaikkia ei voi miellyttää, toinen tykkää ja toinen ei.

Mitä muuta opimme tästä: Kirjan ja etenkin kirjailijan markkinointi on ilmeisesti halveksuttavaa, ja Korhonen ajattelee, että Hesarin lukijat ovat kiinnostuneita ja samanmielisiä asiasta. (Toim. huom. Minä epäilen, ettei kovin monia kiinnosta - he haluavat vain lukea hyviä kirjoja, miten tahansa niitä markkinoidaankin.)

Mitä lisää opimme tästä: Kannattaa hankkia ikioma blogi. Siellä saa kirjoittaa mistä huvittaa, eikä kenenkään tarvitse kitistä.